18.01.2006

 

Serdar K�k�eoğlu: �İnsanların Avrupa Sinemasında Aradığını �izgi Romanda Arıyorum�

www.seruven.org

Ser�ven ekibinden arkadaşımız Serdar K�k�eoğlu ile �izgi roman ve sinema hakkında konuştuk.

�izgi roman anlayışını nasıl tanımlarsın? İlgini �eken �izgi romanlar d�ş�n�l�rse senin i�in Amerikan grafik romanlarına yakın duruyor denilebilir mi?

Grafik roman konusuna yeniden geri d�nmek �zere, bir s�redir �yle olduğu s�ylenebilir. Aslında Kanada�yı da katarak, Kuzey Amerika'da �retilen alternatif işleri takip ettiğimi s�yleyebilirim. Ben de �n�ne konulanla yetinmeyen her �izgi roman okuru gibi başka d�nyaların m�mk�n olduğunu Avrupalı �izgi romancılardan �ğrendim. Hala Humanoids sayesinde de takip etmeye �alışıyorum. Jodorowsky, Bilal gibi isimlerin katkılarını eksiksiz okuyabiliyoruz artık. Fakat �izgi romanın doğasına aykırı gibi g�z�ken sahici �yk�leri, �ocukluk, gen�lik gibi d�nemler �zerine eğilen kuzeylilerde buluyorum. Paul Hornschemeier, Craig Thompson, Chris Ware, Adrian Tomine, Grant Morrison, Jason, Dan Clowes ve Charles Burns bu aralar sevdiğim isimler. Burns'�n Black Hole'unu bir antolojide keşfetmiştim, ger�ekten inanılmaz bir gen�lik hikayesi. Ama kişisel zirvemde V for Vendetta ve Transmetropolitan vardır. Alan Moore'un ��rnek bir muhalif� olduğunu d�ş�nm�yorum. G�n�m�zde bir sanat�ının �rnek bir muhalif olması i�in ıssız bir adaya d�şmesi veya b�t�n d�nyayı toptan ıssız bir adaya �evirmesi lazım. Fakat V benim distopik fantezilerim arasında sarhoş edici bir deneyim olarak yerini aldı. Ben sanat�ılardan kahraman olmalarını değil adam gibi kahramanlar yaratmalarını bekliyorum Belki de ger�ek muhalif Transmetropolitan'daki gazetecidir.

Şimdi bazı �izerler i�in de bağımsız tanımı kullanılıyor ya, ben bu isimlerin bağımsız sinemacıların ruhunu devam ettirdiklerine inanıyorum. Basit olanda gizli ger�ek�st� durumları yakalayan, tehlikeli işler yapmaktan korkmayan yaratıcılar. Superman �yk�s� yaptıkları zaman bile It's a Bird �ıkıyor ortaya. Ucuz filmlerden acayip keyif alan biri olarak ben insanların Avrupa sinemasında aradığını �izgi romanda arıyorum ve buluyorum da...

Yeri gelmişken sorayım Grafik Roman T�rk�edeki �izgi roman/roman vurgusu nedeniyle işi biraz karıştırdı gibi� Amerika�da da anlamlandırılamayan her şeye Grafik Roman denmeye başlandı ayrıca� Grafik Roman derken �izgi romandan ne kadar farklı bir şeyden s�z ediyoruz sence�

Aslında kırk yıllık ��izgi roman� neyimize yetmiyordu. �evremde de grafik roman dediğimde t�yleri diken diken olan, �zerime atlayıp sa�larımı yolmak isteyen insanlar var. Aslında kesinlikle tartışmalı bir konu. Ben kitap formatındaki History Of Violence gibi �alışmaları tanımlamak i�in kullanılmasından yanayım. Ama batılı eleştirmenlerin �nemli buldukları �alışmaları da katmasıyla karmaşa başladı. �zellikle edebi anlamda cidiye alınan işleri pop�ler �izgi romandan ayırmak i�in yapıyorlar bunu. Fakat �izgi romanın son d�nemde ge�irdiği değişimi, olgunlaşmayı farklı bir şekilde tanımlamak da �ekici geliyor doğrusu. Aslında grafik roman T�rk�e'de pek tutmadı, tutunamadı. Klasik�ilerin zaferi!

Sinemanın hayatında b�y�k bir yeri var. Kısa film deneyimlerin oldu ve bildiğim kadarıyla Kenan Yarar�ın bir �yk�s�n� uyarladın. Filmin TRT�deki g�sterimi sırasında bazı olaylar oldu. Kısaca yaşananları �zetleyebilir misin?

Aslında ben toplam 9 yıl s�ren �niversite hayatıma sinemacı olmak i�in başlamadım. Doksanların ortasını Bursa'da yarım kalan inanılmaz sıkıcı bir iktisat eğitimi ile ge�irdim. Gazetelerin ekonomi sayfalarını okumayan biri olarak hem şehirden hem de okuldan nefret ettiğim i�in zamanımı video ve televizyon koyduğum bir otel odasında film izleyerek ge�irdim. Annem o d�nem i�in �niversiteden başka biri olarak d�nm�şt�n der hep. ���nc� yılda okulu 6 yıla uzatınca da kendimi 9 Eyl�l sinema b�l�m�n�n sınavlarında buldum.

Okulda Atıl Altaş ile okulun deneyselliği destekleyen �zg�r ortamında bol bol u�muştuk. Atıl'ın hocaları delirten video sanatı denemeleri ile benim bulmak i�in tırmaladığım ucuz filmlere ilgimin sonucu birlikte u�urduğumuz Garbagesupernova oldu. İlkel bir cyberpunk denemesi olan film Anadolu �niversitesi dışında g�sterildiği her yerde nefretle karşılanan bir kısa film oldu. Fakat Atıl okul sonrası yerleştiği Londra'da filmi yeraltı g�sterimleri yapan gruplara izletmiş ve film sevindirici bir şekilde heyecanla karşılanmış. Garbagesupernova'nın kaynaklarından biri de �izgi romandır. Fakat ben �izgi romanlara olan d�şk�nl�ğ�m� tez filmimle ileri g�t�r�p Kenan Yarar uyarlaması yapmaya karar verdim. Bu film Yarar'ın desteğine, rahmetli H�seyin Baradan'ın inanılmaz katkısına rağmen, kış mevsimini ka�ırmamız ve �ekimleri iki g�ne sığdırmamız nedeniyle kusursuz bir film olmadı. Yine de Soğuktu ve Acımadı'nın filmi Artık Eksik, H�seyin Baradan gecesi dışında g�sterilmemesine rağmen �zellikle makyaj ve tasarımı ile dikkat �ekti.

2001 yılında Ali Hakan İlk Kare programı i�in okuldan iki film istedi. Ragıp Taran�, Bahar Kılı� ile benim filmimi okulun sıradışı �alışmaları desteklediğini g�stermek i�in programa yolladı. Ardından bizde filmlerin g�sterildiği programa katıldık. Filmlerin g�sterimi 9 Eyl�l tarihine iki g�n kala bir denetimci tarafından engellendi. Sans�rlenerek dahi g�sterilemez etiketi almış. Daha sonra başka bir y�netmenle program tekrar �ekildi ve bu defa Bahar'ın kısa filmini de sans�rl� g�sterdiler. Kısa filmin zaten ne kadar canı var, sigara paketleri g�z�kmesin diye filmi kesersen film iyice azalır. Bahar'ın filmi de maalesef b�yle g�sterildi.

T�rkiye'de kısa film g�sterimleri �zerine uzun s�re konuşulabilir. TRT'nin sans�rc� zihniyeti ile �zel televizyonların telif vermeyen kafa yapısı arasında bir fark yok. Festivaller ise kısa film izlemeyen insanlardan j�ri oluşturup film se�tiriyorlar. Ge�en sene !f Bağımsız Filmler Festivali Batık Odak isimli �alışmamı g�stermedi. Bu nedenle Roxy'de kısıtlı bir grup tarafından izlendi sadece, başka bir yere de yollamadım. Kısa film işleri o kadar mide bulandırıcı ki, kendi kafama g�re takılıyorum. Merak edenlere de yolluyorum filmlerimi.

İstanbul'da insanları korkun� iş yaşamlarından koparıp bir kısa filme hem de g�n�ll� olarak �ekmek zor olduğu i�in her şeyini tek başına yapabileceğim projelere sığındım. Batık Odak gizlice �ektiğim insanlardan oluşan, g�zetleme k�lt�r�ne dair bir video projesiydi. Neden �yk�l� filmler yapmak istemediğimi soranlara ise artık uzun metrajın genişliğine yayılmak istediğimi s�yl�yorum. Senaryo St�dyosu'nun desteği ile yazdığım, g�zetleme k�lt�r�n�n eleştirisine soyunduğum bir senaryo var. S�rekli anlaşma aşamasından d�n�yor. Olur da giderse kendi projemi yazmak istiyorum. Bakalım.

T�rk sinemasındaki �izgi roman uyarlamalarını nasıl buluyorsun?

T�rkiye'de sinemaya uyarlanabilecek �ok az �izgi roman �rneği var. Fakat bu az sayıdaki işten iyi uyarlamalar �ıkarabilecek bir sinema yok! Mustafa Altıoklar'ın Galip Tekin'den uyarladığı kısa film fena değil. Galip Tekin'in �yk�lerinden yola �ıkarak uzun metraj bir film yapmak isterdim. Onun �yk�leri sinemaya �ok yakışacağı gibi �izgisi de filmin estetiğini belirleyecektir. Az şey değil, Sin City mesela b�yle bir film. Yoksa Sin City'nin dudak ısırtan bir �yk�s� yok. T�rkiye'de �izgisi ile bir filmin estetiğini şekilendirecek, �yk�leri ile sinemayı zenginleştirecek Tekin dışında başka kimler olabilir. Bu sorunun cevabını d�ş�n�yorum sık sık.

D�nyayı Kurtaran Adam gibi �izgi roman mantığı taşıyan filmlere y�nelik bir ilgi var. Sadece bizde değil t�m d�nyada pulp olana karşı sempati, estetize etme �abası ya da yeni bir eğlence bi�imi de olabilir ilgin� bir sahiplenme var. Nasıl buluyorsun bu gelişmeleri?

B�t�n d�nyada gen� kuşağın �n�ne konulanla yetinmeyişi olarak yorumluyorum. Hollywood'un veya yerli televizyon dizilerinin mizahından sıkılan bir gen�lik kendi fenomenlerini yaratmak istiyor. Fakat D�nyayı Kurtaran Adam'ın suyunu �ıkardıklarını da d�ş�n�yorum. Belki benzer filmlere kolay ulaşılamamasının etkisi olabilir.Yapımcılar da aslında bu ilginin farkına vardılar peşi sıra k�t� korku filmleri �ekiliyor. Fakat kısa film d�nyası ile uzun metraj d�nyası arasındaki kopukluk nedeniyle bu filmleri ger�ekten �ekebilecek y�netmenlere ulaşamıyorlar.

Aslında en b�y�k projem d�ş�k b�t�eli, dijital teknolojiden yararlanan ve illa beyazperde diye diretmeyen filmlerin destekleneceği bir şirket kurmak. Korku, bilim kurgu, �izgi roman uyarlaması, zombi filmi, kurmaca belgesel gibi imkansız projeleri hayata ge�irmek. Tabii bu projenin neresindeyim, bilemiyorum. Birileri benden daha yakındır sanırım. Tan Tolga Demirci Ozan Adam gibi ger�ekten �ılgın filmler yapacaklarına inandığım kısa filmciler var. Bu adamları desteklememek ayıptır, g�nahtır.

Yerli �izgi roman �retimlerini takip ediyor musun? Anlatım ya da �izgi olarak yakınlık duyduğun �izgi romanlar ya da �izerler var mı?

İnatla takip ettiğim bir sanat�ı yok. B�t�n �izgi roman dergilerini nalları dikene kadar takip ediyorum ama mizah dergilerine dayanamıyorum. Yine Kutlukhan Perker ne �izmiş, şu ne yapmış diye aldığım oluyor. Fakat kapaklarından başlayan �zensizlik ve sulandırılmış, �fkesi ve cinsel a�lığı ile hesaplaşamamış mizah anlayışı beni itiyor. Eski kuşaktan sevdiğim isimleri ise doğru bir şekilde değerlendiremiyorum ��nk� kitapları yok! Aslında dehşet işler yapacağına inandığım �izerler ve ill�strat�rler var fakat sadece �iziyorlar, birşey anlatmıyorlar, birşey s�ylemiyorlar. Cihangir hayatı da beni ilgilendirmiyor, kendim g�rd�m zaten. Altı ay sonra İstanbul'un diğer ucuna taşındığım i�in �ok memnunum. Aslında bu konuda d�ş�nd�klerimi �izgi romanlaşan �yk�m Avcı ve Avcı ile s�yledim.

Mizah dergilerindeki �retimlerin yerli �izgi romanı marjinalleştirdiği, olması gereken ana akımdan uzaklaştırarak kendini mecra olarak t�kettiği s�ylenir. Katılır mısın bu g�r�şe�

�izgi roman/cı başka bir mecrada hayatta kalamıyor. �izgi roman dergilerinin durumu ortada. Fakat ş�yle bir tehlike var. Birbirine benzemeyen adamlar burada genel eğilimlerin etkisinde aynı şeye d�n�ş�yor. Kendini geliştirmeyen, �yk� kurmayan adamların �izerek sayıkladığı işler ortaya �ıkıyor. Bu �retim onları t�ketmiyorsa da bizi t�ketti. �izgi romanın gelişmesi i�in edebiyat�ılarla ortak �alışmalar, film uyarlamaları ve akla gelmeyecek pek �ok şey denenmeli. Mizah dergileri bu zenginliğin sadece bir kanadını temsil etmeli. İşte o zaman ben de kendi �yk�lerimi ve sinemada yapamadıklarımı �izerlerle paylaşır ve zevkle bu gelişimin bir par�ası olurum.

Mevcut duruma, �izgi romana ya da sorulara ilişkin bir slogan istiyoruz senden. R�portaja dair son s�z de sayabiliriz bunu�

"Bazı iyi �izerler neden sadece komedi �izer?"
"Crumb belgeselini ve American Splendor'ı izleyin!"
"Kısa filmlerinizi yarışmalara yollamak zorunda değilsiniz!"
"Geceyarısı Sineması dirilsin!"

"Yerli �izgi roman ne anlatıyor?"





En Son Eklenen 5 Röportaj

Fabio Civitelli: "K���kken, Annem Uslu Durayım diye �n�me Kurşun Kalemler ve Kağıt Koyardı"
22.12.2007
Portekizli �izgi roman dostlarının, Nisan 2007�de yapılan 16.Uluslararası Moura �izgi Roman Fuarı nedeniyle Civitelli ile yaptıkları g�zel s�yleşiyi sunuyoruz. ...

Ferri anlatıyor
03.11.2007
Federico Castagnola�nın Zagor�un efsanevi �izeri Ferri Gallieno ile yaptığı bir r�portajı aktarıyoruz....

Moreno Burattini: ��ocukluk Kahramanıma Senaryo Yazdığım İ�in �ok Mutluyum�
15.10.2007
Zagor�un yakın d�nemdeki en �nemli senaristi olan Burattini, bu yıl 500.sayısı yayınlanacak �nl� İtalyan �izgi romanını anlatıyor....

�RAK Beş Yaşında
22.09.2007
İstanbul'da dikkatli g�zler birka� yıldır bu d�rt harfi sadece �izgi romanlarda değil duvarlardaki �ıkartmalarda ve afişlerde de yakalıyor. �izgi filmlerin s�t ve kurabiyeyle iyi gittiğini bilen ama i...

�Biz Kendi Ruhumuzu Ararken Bu Hikaye Ortaya �ıktı�
05.05.2007
Setne ve Taş Tanrılar adlı yerli �izgi roman alb�m�n�n yaratıcıları olan Taner ve Yener Duran ile konuştuk. Kamra Yayıncılık tarafından yayınlanan alb�m �izgi roman satan her yerde...



 

雪茄| 雪茄烟网购/雪茄网购| 雪茄专卖店| 古巴雪茄专卖网| 古巴雪茄价格| 雪茄价格| 雪茄怎么抽| 雪茄哪里买| 雪茄海淘| 古巴雪茄品牌| 推荐一个卖雪茄的网站| 非古雪茄| 陈年雪茄| 限量版雪茄| 高希霸| 帕特加斯d4| 保利华雪茄| 大卫杜夫雪茄| 蒙特雪茄| 好友雪茄

古巴雪茄品牌| 非古雪茄品牌

Addmotor electric bike shop

Beauties' Secret化妝及護膚品

DecorCollection歐洲傢俬| 傢俬/家俬/家私| 意大利傢俬/實木傢俬| 梳化| 意大利梳化/歐洲梳化| 餐桌/餐枱/餐檯| 餐椅| 電視櫃| 衣櫃| 床架| 茶几

Wycombe Abbey| 香港威雅學校| private school hong kong| English primary school Hong Kong| primary education| top schools in Hong Kong| best international schools hong kong| best primary schools in hong kong| school day| boarding school Hong Kong| 香港威雅國際學校| Wycombe Abbey School

邮件营销| 電郵推廣| edm营销| 邮件群发软件| 营销软件|