22.12.2007

 

Fabio Civitelli: "K���kken, Annem Uslu Durayım diye �n�me Kurşun Kalemler ve Kağıt Koyardı"

www.seruven.org

Portekizli �izgi roman dostlarının, Nisan 2007�de yapılan 16.Uluslararası Moura �izgi Roman Fuarı nedeniyle Civitelli ile yaptıkları g�zel s�yleşiyi sunuyoruz.

İlk olarak bilgilerin: doğumun, �alışmaların ve mesleğin hakkında bilgi verebilir misin?

9 nisan 1955'de, Toscana' da Arezzo b�lgesinde Val di Chiana�nın k���k bir kasabası olan Lucignano'da doğdum. Arezzo Fen Lisesinde okudum, mezun olduktan sonra hi� vazge�mediğim meslek �izgi roman tasarımcısı olarak �alışmaya başladım. Doğruyu s�ylemek gerekirse, profesyonel olarak tasarım yapmaya lisenin son yılında başladım ve erotik �izgi romanlarla uğraştığım i�in arkadaşlarla eğlence olsun diye Sanat Eğitimi saatlerinde �izimlerimi sınıfta tahtaya taşıdım:)

Tasarım yapabildiğinin farkına ne zaman vardın ve ne zaman profesyonel bir tasarımcı olacağını anladın?

Ben �ok k���kken, annem uslu durayım diye, �n�me kurşun kalemler ve kağıt koyardı. Ger�ek ve kendine has bir iş olarak yapma inancının olgunlaşmasından �ok �izimin b�y�s� beni cezbetti. Fakat istediğim gibi �izmemek kısmen moralimi bozuyordu. Ancak i�imdeki b�y�k tutku; bana, bir �ok teknik zorluğu ve kendini anlatmak isteyen her �izerin karşısına �ıkan zengin anlatım engellerini aşma izni verdi.

Seni, Sergio Bonelli Yayınevi'nin bir �yesi yapan s�re� nasıl gelişti? İlk işin hangisiydi? Ve daha sonra Tex takımının bir par�ası olma teklifi aldığında ne hissettin?

Ger�ek adımla hi� imza atmamama rağmen, tarzımı bildiğini ve beğendiğini belirten, arkadaşlığı ve takdiri ile beni onore eden, en b�y�k İtalyan �izgi roman yayıncısı Sergio Bonelli' ye kendimi tanıtma isteğini hayata ge�iren, Tex' in en �nemli tasarımcılarından biri olan Fernando Fusco ile tanıştığımda, daha 19 yaşında (1974) Milano Orilga St�dyosunda �alışmaktaydım. Bu ilk karşılaşmadan sonra, ilk başlarda Mister No i�in �izmeye başladım. Daha sonra herkesin bildiği gibi 1984 yılında Tex ekibine katıldım.

Kariyerinin gelişimini nasıl değerlendiriyorsun?

Olduk�a olumlu; her zaman hayal ettiğim işi yapan şanslı bir adamım. Dahası en �nemli İtalyan şahsiyetlerle birlikte ve benim i�in b�y�k bir aile olduğumu hissettiğim bir şirkette �alışma olanağına sahibim. Bu nedenle, diğer bir�ok arkadaşımın aksine, �zellikle yurtdışında diğer yayınevlerini deneme eksikliğini hi� hissetmedim.

Genelde sanat a�ısından yaratıcı ilerleme nasıl ger�ekleşir? Hangi materyallere gerek duyuyorsun?

Bana yeni bir �yk�n�n senaryosu geldiğinde, ilk yaptığım şey kitaplarımdan, internetten arayıp, western filmlerine bakıp, işime yarayacak �izim materyalleri hakkında notlar alarak senaryoyu dikkatlice okumaktır. A3 formatında Fabriano Tecnico 6 kağıt, 0,5mm dayanıklı kurşun kalem(H2 ya da H3), boyanın %90'ını uygulayabildiğim Windsor & Newton no1 ve no2 boya fır�aları (binalara, i� mekanlara ve askerlere uyguluyorum), �izgiler ve ışık efektleri i�in bana yardımcı olan ortasından kırdığım boya kalemleri, k���k s�ngerler ve ke�eli kalemleri kullanırım.

İtalyan �izgi roman yayıncılığı sekt�r�nde SBE' nin payı nedir?

Bunu bana sormanız gerekmez. Ama SBE Yayınevi'nin son yıllarda sekt�rde inanılmaz dominant bir konum elde ettiği inkar edilemez.

Tex ve diğer Bonelli karakterlerinin hi� yaratılmadığını ve b�ylece saygınlıklarının hi� hayata ge�mediğini varsayalım: sence bug�n İtalya'da �izgi roman sekt�r� nasıl olurdu?

Bence bu uğursuz varsayımı izlersek eğer; İtalyan pazarının hepsi yok olmadıysa bile , �ok şey k�t�leşirdi. Yayınevleri yabancı �r�nlerin egemenliğini g�rd�ğ�nde, �izgi roman sekt�r�nde yerli yazarların (sanat�ıların) �retimi yok olacaktır.

Gelecek yılın sonbaharında yayımlanacak, Tex' in 60.yılını anma hikayesi �zerine �alışmakta olduğunuzu biliyoruz. Bir kuş, bize, SBE�nin �ok g�zel karşıladığı ve sizin tarafınızdan sunulan bir �neri olduğunu s�yledi. Bu g�zel 60 yıldan sonra, Tex' in vefekar okuyucularının g�z�nde bu kadar y�kselmenin sırrı nedir?

Bu �nemli yıld�n�m� i�in se�ilmiş olmak, benim i�in gurur ve sevin� nedenidir. Katkıda bulunmaya kararlı olduğum bir olay olduğu i�in aylar �ncesinden yayınevi ile bu konuyu konuşmuştum. Tex'in ge�mişten bir macerayı anımsayacağı, Bonelli ve Galleppini imzalı (kıyafet ve gen� Tex'in ifadeleri i�in �ok fazla ilham aldığım) ilk hikayelerdeki gibi gen� ve g�z� pek olan sevgili eşi Lilyth ile birlikte g�receğimiz, �hepsi renkli� bir hikaye olacak. Uzun bir a�ıklamayı hak eden sorunun ikinci kısmına gelince; bunu İtalyan �izgi roman panoramasında, muhtemelen yinelenemez bir durum yapan, Tex' in yaratıcısı olan Gian Luigi Bonelli tarafından Tex'e g�zellik katan bir karar ve onun sonucu karakteristik kişilik �zelliklerimi Tex�e katmak olduğunu s�ylemekle sınırlandıracağım (ama sadece bu değil tabii ki.)

D�zenlenip hazırlanan konu ve senaryo; sanat�ıya olduk�a detaylı mı gelir yoksa tam tersi midir? �oğunlukla �alışmaktan b�y�k zevk aldığınız senaristler kimlerdir?

Konu ve senaryo oluşturmada her yazarın farklı bir tarzı vardır. Hem 20 yıldan fazladır birlikte �alıştığım ve bu 60.yıl sayısının yazarı olan Claudio Nizzi'nin, hem de 2009 da yayımlanacak olan, iki alb�mden oluşan, bir hikaye de birlikte �alışmakta olduğum Gianfranco Manfredi'nin; �zellikle g�r�nt�n�n ve g�r�ş noktasının �l��m�nde, harfi harfine izlemeye zorlamayan tarzları, �ok değerli ve detaylı yazı şekilleri vardır. Yıllardır Nizzi'yle sanatsal ortaklıkla ge�en ger�ek bir arkadaşlığı g�sterdik, ve bu bize senaryoların redaksiyonunda iş birliği yapmamızda (şimdiye dek benim fikrimden yola �ıkarak 5 hikaye yayımlandı) bana izin vermesinden daha �ok, her zaman �ok b�y�k bir uyum ve anlaşmayla, birlikte �alışma olanağı sağladı.

G�n�n birinde sadece senin tasarımın değil aynı zamanda senin tarafından yapılan bir senaryoyla bir Tex hikayesi g�receğimizi d�ş�n�yor musun?

�ok isterim. Yazmak �ok hoşuma gidiyor ve aslında ge�en yaz y�netici Decio Canzio tarafından b�y�k takdirle karşılanan, bir �ok sayfa senaryo da eklediğim yeni tasarımı sundum. Ama ne yazık ki benim bilmediğim �alışmaları s�ren buna �ok benzer bir �yk� olduğundan kabul edilmedim. Doğal olarak bu beni, şu sıralar tasarlamakta olduğum iki hikayeyi hayata ge�irmeden �nce yeniden denemeye teşvik etti.

Tex ş�phesiz senin kariyerinde �nemli bir karakter: 10 ya da 20 yıl i�inde hala seriyi tasarladığını hayal etmeyi başarabiliyor musun? Ya da g�n�n birinde yeni bir şey denemek ister misin? Aklında gelecekte ger�ekleştirmek istediğin bir proje var mı?

Seriyi tasarlamayı sadece hayal etmiyorum aynı zamanda i�ten bir şekilde onu tasarlamayı umuyorum: şu anda başka karakter ya da yayıncı denemek ilgimi �ekmiyor. Benim dilediğim kim bilir g�n�n birinde kendi hikaye metnimin de yer almasına izin verecek bu girişimin i�inde kendime yaratıcı bir yer edinmektir.

G�n�m�zde hangi �izgi romanları okuyorsun? Hangileri ile kendini b�y�k �l��de �zdeşleştiriyorsun?

G�ncel Bonelli yayınlarının b�y�k �oğunluğunu okuyorum ama sadece bunlar değil: Yazar �izgi romanları (tercih ettiğim yazarlarımdan birisi Victorio Giardino ve bunların arasından eskilerden Dino Battaglia' yı �ok severim) ve bazı amerikan yapıtları da hoşuma gidiyor.) Tercih ettiğim yazarlar: Neil Gayman, Allan Moore, Alex Ross , Mark Miller ve Bryan Hitch ve diğerleri. Bunların i�inde ustaları gibi, kendi i�ine kapanmış bir neslin yenilenme yeteneğini g�r�yorum.

Portekiz yapımı �izgi romanla hi� karşılaştınız mı? Portekiz �izgi roman tasarımcısı olarak belirtilen ve hatta uzun s�re italya' da yaşamış ve �alışmış olan E.T.Coelho gibi birka� yazar tanıyor musun?

Ne Portekizli yazarları ne de Portekiz yayınlarını bilmediğim i�in �zg�n�m. Bu g�zel �lkedeki ziyaretimin bana bu eksikliğimi kapatma fırsatı vereceğini umuyorum.

Sence bir �izgi roman festivalinin neye hizmet etmesi gerekmektedir?

Benim g�r�ş�me g�re bu buluşmaların başlıca amacı, ticari beklentiden daha �ok, yazarlar ve okuyucuları bir araya getirmektir. Bizler sadece kendimize ayrılmış yerlerde �alışıyoruz ama bu buluşmalarla, bir�ok okuyucumuzla ve onların g�r�şleri, eleştirileri ve �nerileri ile bir bağ elde etmeyi başaracağız.

B�y�k festivallerin ticari ruhu yerine, daha k���k olan �izgi roman fuarı ortamınımı tercih edersin? D�nyanın sesi olmuş bir �izer olan Fabio Civitelli' yi, �rneğin Amadora Festivali' nin daha da ufağı olan bu Moura gibi k���k �aplı bir fuar davetini kabul etmeye ikna eden neydi? Moura ile ilgili olarak beklentin nedir?

İnternette s�rf yaparken, Tex' ten bahseden bir�ok site arasında Brezilya ve Portekiz tutkunlarının canlı tuttuğu �ok b�y�k bir hayranlığı fark ettim: �zellikle bu, beni bu nazik daveti kabul etmeye itti, bir�ok dikkatli ve hazırlanmış okuyucuyu tanımaya ve hatta onlara daha yayımlanmamış birka� �izim g�stermeye ikna etti. Bir�ok vesile ile, Civitelli�ye g�re West kitabıyla ilgili kişisel sergi dolayısıyla da İtalya' da gezerken, k���k merkezlerde ve adı pek duyulmamış fuarlarda bir d�zine okuyucu ile ve onlarla fikir alışverişi yapabildiğim bir masanın etrafında oturduğumda başlayan arkadaş�a ortama �ok fazla değer verdim. Bu y�zden, Moura' da kendime arkadaşlar edinebileceğimi ve Moura' nın bana hoş ve yapıcı bir deneyim olacağını d�ş�n�yorum.

Bize otografıler zamanındaki en hoş s�rprizlerden bahsetmek ister misin? Ve de en tatsız olanlardan?

Sıranın akışını biraz yavaşlatsa bile, her bir okuyucu ile otografiler esnasında iki �ift laf etmek �ok hoşuma gidiyor, ama her okuyucunun aynı dikkat ve �zeni hak ettiğini d�ş�n�yorum. ��nk� sonu� olarak bu g�zelim işleri yaparak bize yaşama iznini veren sizlersiniz. Ger�ekten tatsız bir an, i�tenlikle s�yl�yorum, hi� olmadı, karşılaştığım tek zorluk yazması zor isimleri olan yabancı gen�lerin tasarılarını sunmaktır.

�izgi roman d�nyasından başka, ne tarz kitaplar okuyorsun? Sinema ve m�zik ile aran nasıl? Tercihlerin nelerdir?

İşim bana izin verdik�e bir�ok kitap okuyorum: hemen hemen b�t�n kitaplarını okuduğum Andrea Camileri, yabancılar arasında polisiye roman yazarları Connelli ve Crais, ve bir�ok bilimkurgu kitabını �ok beğeniyorum. Son zamanlarda bana en ilgin� gelen yazar kesinlikle Cormac Mc Carthy ve �izgi romanlarını, �zellikle Sandman' i �ok sevdiğim Neil Gaiman'ın kitaplarını seviyorum. Son olarak Simenon, Bulgakov, Kundera. gibi klasik yazarları �ok takdir ediyorum. M�ziğe gelince, m�zik tesisatımın her zaman a�ık olduğunu ve tasarımlarımın Mozart'tan Debussy' e klasik m�zikle dolu olan �eşit �eşit film m�zikleri ile doğduğunu s�yleyebilirim. Rockta; 70'li yıllar Genesis, Santana ve diğer birka� isim, kesinlikle benim tercih ettiğim m�zik olan caz da isim vermek gerekirse John Coltrane, Miles Davis, Bill Evans, Weather Report ve �zellikle �ok plak �retimini elinde bulunduran Keith Jarrett ve yenilerden Brad Mehldau. Sinemaya gelince, son yıllardaki (birka�) westen yapımlarını takip etsem bile, tercihim bilim kurguya (son 10 yılda beni en �ok etkileyen film Matrix) uluslararası sinema yazarlarına (benim i�in en ilgi �ekici y�netmen kesinlikle M.Night Shyamalan) ve bir de İtalyanlara kayıyor.

Fabio, Portekizli Tex severler adına, bize nazik bir şekilde verdiğin r�portaj i�in �ok �ok teşekk�rler.

Bana g�sterdiğiniz ilgi i�in ben size teşekk�r ederim.

�eviren ve derleyen : Batuhan Cant�rk

Nisan 2007, Sorular: Carlos Rico ve Nuno Peraria de Sousa



En Son Eklenen 5 Röportaj

Onur Ba�arslan: "Bir Gece R�yamda G�rd�m"
20.02.2011
Bonelli �izgi romanlar�n�n Rusya'daki ilk yay�n�n� bir T�rk vatanda�� Onur Ba�arslan ger�ekle�tirdi. Kendisiyle bir r�portaj yapt�k...

G�rdal Akko�: "Esin Dedi�in �izebilen Adama Yetene�in Promosyonu"
12.10.2010
Deli G�c�k ve Tam Macera ekibinden M.G�rdal Akko� ile konu�tuk....

U�ur B. Sert�elik: ��izgi Roman�n da Bir M�hendisli�i Var�
27.07.2010
Deli G�c�k �izerlerinden U�ur ile sanat, hayat ve �izgi romanlar hakk�nda konu�tuk....

Ethem Onur Bilgi�: ��izgi Roman Zor Ama E�lenceli�
10.07.2010
Deli G�c�k alb�m�n�n en gen� �izeri Ethem Onur ile hayattan, �izerlikten ve �stanbul�dan konu�tuk....

Zeynep Ozatalay: "Piyasa ��leri D���nda Projeler �retmeliyiz"
05.07.2010
Deli G�c�k �izerlerinden Zeynep Ozatalay ile �izgi d�nyas� hakk�nda konu�tuk....



 

雪茄| 雪茄烟网购/雪茄网购| 雪茄专卖店| 古巴雪茄专卖网| 古巴雪茄价格| 雪茄价格| 雪茄怎么抽| 雪茄哪里买| 雪茄海淘| 古巴雪茄品牌| 推荐一个卖雪茄的网站| 非古雪茄| 陈年雪茄| 限量版雪茄| 高希霸| 帕特加斯d4| 保利华雪茄| 大卫杜夫雪茄| 蒙特雪茄| 好友雪茄

古巴雪茄品牌| 非古雪茄品牌

Addmotor electric bike shop

Beauties' Secret化妝及護膚品

DecorCollection歐洲傢俬| 傢俬/家俬/家私| 意大利傢俬/實木傢俬| 梳化| 意大利梳化/歐洲梳化| 餐桌/餐枱/餐檯| 餐椅| 電視櫃| 衣櫃| 床架| 茶几

Wycombe Abbey| 香港威雅學校| private school hong kong| English primary school Hong Kong| primary education| top schools in Hong Kong| best international schools hong kong| best primary schools in hong kong| school day| boarding school Hong Kong| 香港威雅國際學校| Wycombe Abbey School

邮件营销| 電郵推廣| edm营销| 邮件群发软件| 营销软件|